Regelmatig zie ik blogs en vlogs voorbijkomen waarin de blogger of vlogger zegt dat iemand die nooit een negatieve review maakt, eigenlijk niet eerlijk is. Toch wordt op mijn blog geen enkel product afgekraakt. Waarom eigenlijk niet? 

Nee, het is niet omdat ik dat niet durf of omdat ik niet eerlijk ben over producten. Alle artikelen die je op mijn blog vind zijn door mijzelf geschreven en gebaseerd op mijn eigen ervaringen met de producten. Wanneer een artikel geschreven is voor een samenwerking met een bedrijf of merk, vind je dat duidelijk terug onderaan de blog.

 

Meningen zijn subjectief

Heb je wel eens zo’n reviewsite bekeken online, of de reviews van producten in een webshop gelezen? Er zijn zo veel mensen die zo’n product kopen en de een is helemaal fan, terwijl de ander enorm spijt heeft van zijn aankoop. En ook over de winkel zijn honderden meningen: van superfijne klantenservice en goed geholpen bij problemen tot ik koop hier nooit meer, behandeld als een nummer en geen inlevingsvermogen. Meningen zijn ontzettend subjectief en daarom verschillen ze ook zo veel van elkaar.

Mijn mening is er dus slechts een van velen. Mijn ervaring hoeft niet per se de ervaring van iemand anders te zijn en daarom ben ik voorzichtig met het schrijven van een negatieve review over een product. Als ik het niets vind, wil het niet zeggen dat niemand er iets aan heeft. Ik probeer daarom altijd aan te geven waar het product voor mij niet voldoet, en voor wie het dan wel geschikt zou kunnen zijn.

 

Een negatieve review helpt niemand

Daarnaast ben ik van mening dat je met een negatieve review (gebruik dit niet! Ik koop dit product nooit meer! Ik kom nooit meer in deze winkel!) niemand verder helpt. Het enige dat je ermee bereikt is dat je een hoop negativiteit de wereld in slingert en naar alle waarschijnlijkheid ook iets negatiefs bij het merk of de winkel waar je over schrijft neerzet. Terwijl jouw ervaring misschien wel afwijkt van wat er normaal gesproken gebeurt. Het maakt het moeilijk om nog een gesprek aan te gaan over jouw ervaringen en zorgt ervoor dat contacten stroef worden.

In plaats daarvan zie ik meer in opbouwende kritiek: ik vond dit of dat aan het product niet prettig, en had het liever zus of zo gezien. Voor mensen die mijn review lezen is dan meteen duidelijk waarom ik het product niet nog een keer zou kopen en kunnen ze voor zichzelf bepalen of ze mijn ‘minpunten’ wel of niet erg vinden. En voor de producten waar ik over schrijf zijn er wat verbeterpunten op te halen. Als ze vaker dezelfde opmerkingen of ideeën voorbij zien komen wordt de kans steeds groter dat er iets mee gebeurt. Ook de makers van producten moeten tenslotte naar hun klanten luisteren.

 

Iedereen doet wat hij denkt dat goed is

Tenslotte ben ik ervan overtuigd dat iedereen doet wat hij (of zij) denkt dat goed is. Sommige mensen vinden dat naïef, maar ik denk echt dat geen enkele producent erop uit is om jou als klant doelbewust schade toe te brengen. Dat is namelijk erg slecht voor je reputatie en bij elk product dat je dan verkoopt, verlies je direct een klant. Zulke bedrijven leven niet lang.

Natuurlijk is het goed om te waarschuwen als je een ervaring hebt die je anderen liever bespaard. Maar zeg er dan ook bij waarom je zo’n slechte ervaring had en wat er beter kan. Dan kan je omgeving bepalen of ze op basis van jouw ervaring dat product liever niet kopen of het eigenlijk niet zo erg vinden dat iets een beetje raar ruikt of in een glazen pot zit in plaats van een tube. En het merk of de winkel kan er ook iets mee om hun producten nog aantrekkelijker te maken. Winst voor iedereen dus.

 

Daarom geen negatieve review

Dus daarom vind je op mijn blog geen zwaar negatieve reviews! Vaak gebeurt het dat ik een product test dat niet helemaal past bij mijn huidtype, of bij wat ik prettig vind ruiken of gebruiken of aanvoelen. Dat is voor ieder persoonlijk en voor mij niet een reden om een negatieve review te schrijven. Liever kijk ik naar wat er wel goed is aan een product, voor wie het wel geschikt zou kunnen zijn en geef ik aan wat ik graag anders zou willen zien. Hopelijk helpt dit!


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: