Pukkeltje-2In een post met wat persoonlijke ontboezemingen heb ik al laten vallen dat ik op dit blog ook meer wil doen met andere zaken die invloed hebben op je huid. Natuurlijk, goed reinigen en een goede verzorging zijn belangrijk, maar het effect van voeding op je huid is ook een belangrijke.

Heb je wel eens een foto gezien van iemand met een heel ongezonde levensstijl? Iemand die ongezond eet, veel rookt of drinkt, te weinig slaapt en ook nog eens drugs gebruikt? Van die foto’s kun je flink schrikken. Zeker als je ze naast een foto van dezelfde persoon in gezonde toestand zet.

Voor sommige zaken heb je echt professionele hulp nodig, maar een beetje gezonder eten kan al een heleboel helpen. En eerlijk is eerlijk, eigenlijk weten we dat allemaal wel. Als je zorgt voor voldoende vocht, niet te veel suikers, vetten en alcohol en veel vitamines, en mineralen uit natuurlijke producten is je huid je al snel dankbaar. En niet alleen je huid knapt ervan op, ook de rest van je lichaam voelt zich beter, heeft meer energie en een groter herstelvermogen.

Elke huid is anders

Ik heb het al vaker gezegd en ik ga het nog een keer doen: elke huid, elk lichaam is anders en reageert dus anders. Het effect van voeding op je huid is dus niet alleen afhankelijk van al die tips die we al duizend keer hebben gehoord, maar heeft ook een heel eigen manier om met bepaalde voedingsstoffen om te gaan.

Voor mensen die last hebben van acne zijn er door diverse onderzoeken al een aantal grote boosdoeners aangewezen, die niet per se ongezond hoeven te zijn: cacao, zuivel en suiker zijn vaak aan te wijzen als oorzaak. Dat is dus een goed begin om mee te experimenteren. Probeer eens wat minder chocola te eten tijdens je periode (tip: ik ben tegenwoordig helemaal verslingerd aan marshmallows). En als je een melkdrinker bent: vervang het eens een paar weekjes door soja- of amandelmelk en kijk of je verschil ziet.

MelkExperimenteer met voeding

Ook als je al best gezond eet, kun je last krijgen van een onrustige huid. Hoewel onderzoeken er nog niet helemaal achter zijn of het klopt of niet, heb ik ook mensen gehoord die bijvoorbeeld varkensvlees of bananen afraden als je veel last hebt van pukkeltjes. Twee dingen die je (mits je er niet te veel van eet) best in een gezond dieet kunt stoppen, maar die toch voor problemen kunnen zorgen.

Experimenteren is niet erg en er is geen gouden weg die voor iedereen werkt. Helaas, je zult zelf moeten uitvinden wat voor jou werkt en hoeveel je veilig waarvan kunt eten. Zo ben ik gestopt met het meenemen van bananen naar mijn werk (tenzij ik echt een hele lange dag heb) maar stop ik ze ’s zomers nog wel eens in een smoothie voor de lekkere zoete smaak. Ook daar gebruik ik nu nog maar een halve banaan in plaats van een hele. Melk drink ik alleen nog in mijn cappuccino en varkensvlees maximaal een keer per week. Zo kan ik wel van alles blijven genieten, maar op een manier die mijn lichaam goed kan verwerken en zonder dat mijn huid er last van krijgt. Suikers blijven nog altijd mijn guilty pleasure… ik ben gewoon een zoetekauw! In de zomer probeer ik veel zoet fruit te eten en hoeveel fructose natuurlijk ook een vorm van suiker is, lijkt dat wel goed te gaan.

Hoe pak je zo’n experiment aan?

Wil je wel experimenteren maar geen idee waar je moet beginnen? Check dan eerst je huid. Heb je veel last van pukkeltjes, dan zijn de eerder genoemde voedingsstoffen een goede start. Begin bijvoorbeeld eens met minder melk. Als je toch iets zuivel-achtigs mist kun je kiezen voor sojamelk of amandelmelk. Of drink gewoon een extra kopje thee of water.

Mijn keuze was om een huidtest te doen bij een acne-instituut. Door middel van testen kan zo’n instituut je laten weten op welke voedingsstoffen je huid reageert, en dat kan ook best verrassend zijn! Bij mij kwam eruit dat ik beter niet te veel cacao, zuivel, soja, bananen en varkensvlees kon eten. Zo heb je een mooie start om te experimenteren en kun je ook uittesten hoeveel je nog wel kunt eten van die producten zonder dat je er last van krijgt. Ik ben namelijk gek op bananen….

Werkt het allemaal niet? Dan moet je misschien toch eerst iets anders oplossen. Misschien geeft je persoonlijke situatie veel spanning of stress, wat een effect heeft op je huid. Of ben je net gestopt met de pil of overgegaan op een ander (hormonaal) voorbehoedsmiddel, of krijg je gewoon te weinig slaap? Vaak weet je zelf het beste waar het probleem zit en is het belangrijk om dat als eerste op te lossen. Je huid zal er een stuk beter uit zien als je leven in balans is!

Categorieën: Eten en Drinken

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: