Een tijdje geleden schreef ik dit artikel over vijf signalen die je van je lichaam krijgt als je langdurig te veel stress hebt. Niet fijn, maar wat doe je eraan? Het werk ligt er niet voor niets, het moet wel af, en het wordt niet minder door het te laten liggen… toch? Hier zijn vijf dingen die je kunt doen om stress te verminderen. 

1. Praat erover

Stress - Praten koffie

Het klinkt vast heel afgezaagd, maar praten helpt! Op het moment dat jij het even niet meer ziet zitten is er vast wel een vriendin, familielid of een collega die jou even wil helpen. Niemand vind het tenslotte leuk om superdruk te zijn en als jij niet lekker in je vel zit is dat voor je omgeving ook niet leuk. Even stoom afblazen kan je net dat beetje energie geven om je dag weer door te komen. En wie weet heeft die ander nog wel wat slimme tips voor je! 

2. Besteed je werk uit

Wie zegt dat je alles zelf moet doen? Als het maar af komt, toch? Misschien kan je collega je wel even helpen met die bult werk, of kan je buurvrouw de kinderen even opvangen terwijl jij dat klusje afmaakt. Als je je wederhelft lief aankijkt vindt hij/zij het vast niet erg om te koken (of even snel langs de super te sjezen voor die ene vergeten boodschap). Zo sta je er niet alleen voor en heb jij je handen weer even vrij voor andere belangrijke zaken. 

3. Praat met je leidinggevende

Kom je er met je collega’s niet uit? Schakel dan je leidinggevende in. Hij of zij heeft er tenslotte niets aan als jij je straks ziek moet melden omdat je overwerkt bent, of als je langdurig uitvalt met een burnout. En jijzelf bent er al helemaal niet mee geholpen! Stap dus even over die drempel heen en praat met je baas. Als je structureel te veel werk hebt kan hij/zij je misschien helpen wat prioriteiten te stellen of het werk anders te verdelen. 

4. Blaas stoom af

Wandelen

Voor veel mensen helpt het om na een drukke werkdag even stoom af te blazen. Als je voor je werk veel met je hoofd bezig bent is het heerlijk om even nergens aan te hoeven denken en puur fysiek bezig te zijn. Sporten is voor veel mensen een goede uitlaatklep. Heb je daar geen tijd voor, dan kun je ook denken aan een avondwandeling of (in de zomer) even lekker in de tuin aan het werk. Als je lichaam bezig is kunnen je gedachten (gek genoeg) rust vinden. 

5. Neem regelmatig rust

Misschien een open deur, maar als je je veel inspant (fysiek of mentaal) moet je ook goed uitrusten. En dat betekent niet alleen ’s nachts, maar ook tussendoor. Wees dus streng en plan geen afspraken over je lunchpauze heen, en check of je tijdens je werkdag (of ’s avonds) ook nog wat me-time in kunt plannen. Al is het maar voor een kort blokje om, een kop koffie in een stil hoekje met de krant, of een lange, warme douche zonder gillende kinderen. 

Wat doe jij om te voorkomen dat je in de stress schiet? 


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: