Een tijdje geleden schreef ik een artikel over het effect van stress op je huid.  Goed om te weten natuurlijk, maar stress kun je niet altijd voorkomen. Wel kun je een aantal dingen doen om te ontspannen en stress te verminderen. Een tijdje geleden schreef ik dit artikel over yoga, en vandaag een tweede manier om te ontspannen: in de sauna.

De sauna is voor mij een van de fijnste manieren om te ontspannen en tegelijkertijd bezig te zijn met het verzorgen van mijn huid. Door de aangename warmte in de sauna’s ontspannen de spieren en voel je je meteen een stuk relaxter. Het zweten en het afwisselen van warm en koud hebben ook nog eens een heel goed effect op je huid. 

Naakt of met badkleding?

Wat veel mensen tegenhoudt om naar de sauna te gaan is het feit dat je daar naakt rondloopt. De eerste keer dat ik naar de sauna ging vond ik dat ook wel spannend, want zo perfect is mijn lijf ook niet… maar wat bleek? Ik heb me helemaal voor niets druk gemaakt. De andere saunabezoekers kijken namelijk helemaal niet naar jou en je niet-zo-perfecte lijf. Ze zijn zelf ook niet perfect en ze zijn daar om te genieten en te ontspannen. Daarnaast gaat de nieuwigheid er gauw vanaf als iedereen om je heen naakt rondloopt. 

Vind je het echt helemaal niks, durf je niet of heb je een nare ervaring gehad, dan is het misschien prettiger om naar een badkledingdag te gaan. Veel sauna’s hebben een of meerdere dagen waarop badkleding verplicht is, zodat iedereen kan genieten, ook als je niet naakt wilt. 

Vast rondje sauna

Veel mensen die regelmatig naar de sauna gaan ontwikkelen na een aantal keren een soort vast saunarondje dat voor hen het beste werkt. En dat heb ik ook. Zelf ga ik regelmatig naar De Veluwse Bron, een saunacomplex met vele verschillende sauna’s en baden waar je de hele dag door kunt brengen.

Ik begin vaak met een warme douche, even afspoelen en poetsen, en een voetenbadje. Dat laatste omdat ik vaak met iemand samen ga en het in de sauna’s vaak stil moet zijn. Bij zo’n voetenbadje kun je je lichaam vast een beetje laten wennen aan de warmte, en tegelijkertijd even lekker bijkletsen!

Daarna begint het echte werk. Ik ben niet zo van de ontzettend hete (90 graden) sauna’s, maar begin rustig in een sauna van 60 of 70 graden. Daarin blijf ik zo lang zitten als ik kan zonder me onprettig te voelen. Dat is trouwens wel een van mijn gouden regels: zodra ik me ongemakkelijk ga voelen stop ik! Zo voorkom je dat je oververhit raakt of je warmte niet goed meer kwijt kunt, daar kun je namelijk flink hoofdpijn van krijgen. 

Na de sauna spoel ik me af onder een lauwe douche. De echte kou laat ik aan de diehards over, dat is niets voor mij. Dan even bijkomen, een drankje halen of even buiten op een stoel relaxen voordat de volgende sauna aan de beurt is. Zo ga ik een paar keer heen en weer, en soms wissel ik af met een warm bubbelbad of een stoomcabine. Aan het einde van de dag, als mijn huid lekker zacht en warm is, ga ik er nog even met scrubzout overheen. Daarna nog even afspoelen, haren wassen en helemaal ontspannen weer naar huis. Ik slaap altijd heel goed als ik naar de sauna ben geweest!

Gaan jullie wel eens naar een sauna? En wat vind je ervan? 


1 reactie

Vijf (bijna) gratis ontspannende activiteiten - Huid en Haar · 10 november 2018 op 11:07 am

[…] hebben niet allemaal een even groot budget en soms wil of kun je geen geld uitgeven aan een luxe dagje sauna, een abonnement bij een yogastudio of een fijne massage. Vijf keer ontspannen on a […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: